Blogs

Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.

Drie mensen, drie wensen

In de wachtkamer zitten drie mensen
Zij hebben alle drie verschillende wensen

Meneer P.R.O. Actief, meneer P.A.S Sief en meneer T.E. Ziek
Wat ze precies mankeert, dat weten ze alle drie niet

De dokter weet het ook niet
Eerlijk zeggen dat hij het niet weet, dat doet hij helaas niet

Bij meneer P.R.O. Actief wordt de dokter defensief
Bij meneer P.A.S Sief hangt hij een verhaal op waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet
Bij meneer T.E. Ziek volgt hij zonder zelf kritisch na te denken de algemene richtlijnen van zijn collectief

Meneer P.R.O. Actief vraagt een andere dokter naar wat zij denkt en ziet
Meneer P.A.S. Sief vindt alles wel goed, maar “beter worden”, “zich geholpen voelen” en ook “duidelijkheid verkrijgen omtrent wat de dokter niet weet”... dat gebeurt niet
Meneer T.E. Ziek lijdt significant tijdsverlies, met forse schade zowel mentaal als fysiek... en achteraf blijkt dat hij beter geholpen is met een totaal andere therapie

Is dit waar een dokter voor dient?
Is dit de wijze waarop een zorgprofessional een zorgbehoevende medisch verantwoord bedient?

Geholpen zijn toch degenen, die respect geven en mogen nemen, maar ook kunnen rekenen op een bejegening op maat, 
door mensen die weten tot waar hun expertise reikt en het gewoon aangeven als iets boven hun kennis en kunde gaat?

De essentie van inmiddels verwijderde reviews over de dokter was: “hij was niet kundig en acteerde redelijk stom”
Alledrie de heren hadden iets in die trant geschreven, tezamen met de vraag: “Maar dokter, waarom?”

Auteur: D.O.O.R. Vrager

#SharedDecisionMaking #BegeleidenInPlaatsVanLeidenOfLatenLijdenInDeZorg
#EchteCasuïstiek #NietAlleDoktersZijnZoMaarDezeSoortZijnErHelaasWel
#JeVerandertAlsJePatiëntWordt     #WatVoorPatientZalJijZijn
#WederzijdsRespectIsNietGek        #GenoegHashtagsNu ;)

 

Naast medicus ben ik onder meer ook adviseur van patiënten & hun dierbaren die problemen in de zorg ondervinden. Bovenal ben ik ook dierbare van mensen die momenteel zorgbehoeftig zijn. 
Voor positieve verbeteringen in de zorg is het handig als iedereen van tijd tot tijd reflecteert en niet altijd alleen maar spontaan reageert. Vingerwijzen is niet de bedoeling; van iedere erkende zorgprofessionals mag je verwachten dat hij/zij altijd zijn/haar uiterste best doen, voor iedere patiënt weer. Toch zijn er veranderingen in de zorg wenselijk, waar zowel de patiënt als de zorgverlener van “profiteert”.
De zorg zal zeker prettiger zijn voor patiënt en zorgprofessional als er sprake is (/blijft) van wederzijds respect. Daarom een korte blog, die hopelijk tot reflectie en positieve veranderingen aanzet. 

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.