Blogs
Bloggers blijven u informeren over de stand van zaken over Positieve Psychologie. Wilt u op de hoogte blijven meld u dan aan voor ToPPics de gratis nieuwsbrief.
Van kleuterklas naar de online-school
Weet jij het nog, hoe je op de kleuterschool lekker kon spelen in de zandbak, met alle speeltjes die je ook wilde hebben en tig vriendjes om mee te spelen? Niet wetende dat er nog een heleboel ‘klasjes’ achteraan kwamen, waarin je steeds minder mocht spelen en de focus meer verlegd werd naar je huiswerk afmaken voor je mocht spelen. Uiteindelijk ben ik, na tig klasjes, op de ‘online-school’ terecht gekomen, waar ik als veertigplusser nog gretig kan studeren en me de oneindige student kan voelen.
Happy naar school
Seligman (2009), een van de grondleggers van de positieve psychologie, stelt dat wie zich goed voelt, beter leert. Welbevinden en veerkracht zijn daarmee verbonden aan scholing en is alleen het ontwikkelen en trainen van cognitie en kennis, niet voldoende. Seligman is van mening dat de aandacht voor welbevinden en veerkracht kan helpen tegen depressie, de levenstevredenheid kan vergroten en een bijdrage kan leveren aan creatiever denken en beter kunnen leren. Volgens Barbara Frederickson (1998, 2001) helpen positieve emoties in het verbreden van je aandacht en je gedragsrepertoire; broaden-and-build-model. Daarnaast bouw je langdurige fysieke-, cognitieve- of sociale hulpbronnen op. Happy naar school gaan dus.
Oud en wijs
Doordat er steeds meer oog en inzichten komen dat het maatschappelijke leven niet ophoudt bij je pensioen, maakt dat we wat actiever ouder worden, meer en langer deelnemen aan de maatschappij en er meer mogelijkheden komen om te blijven leren, ook op oudere leeftijd. Er bestaan senioren academies, de oudere gaat naar de reguliere universiteit maar ook worden er online opleidingen aangeboden. Bij buurthuizen zie ik vaker informatieve workshops of cursussen voor senioren aangeboden met ‘moderne’ thema’s als mindfulness en computeren.
Zelf volg ik, als 40-plusser, cursussen, lezingen en andere boeiende informatieve bijeenkomsten waar ik met regelmaat de ‘jongere’ ben, gezien de hoeveel grijze haren die voor me in de collegebanken zitten. Daarnaast worden er op tv of websites interessante en boeiende documentaires uitgezonden en gedeeld, over gevoelige, mooie, kwetsbare of heftige zaken waar we in de huidige wereld mee te maken hebben. Tegenwoordig worden er op het web masterclasses aangeboden die voor iedereen met internet toegankelijk zijn. Dat betekend dat de minder mobiele, luie of drukke mens deze lessen kan volgen in zijn eigen tempo, op elk willekeurig tijdstip, liggend op de bank met de tablet of achter de antieke pc aan tafel.
Ik ben een leergierig iemand, ik lees veel boeken over psychologische onderwerpen en die werk ik uit. Geheel vrijwillig en vooral met plezier (positieve emoties). En ja, ik zit op de ‘online-school’, daar volg ik de Master Klinische Psychologie. Dit doe ik al jaren in mijn eigen tempo, vanaf de laptop op de bank, liggend in bed of in een wilde bui in de bieb van de faculteit. Voor mij is de online-school, de online-colleges, de online-bibliotheek en de virtuele meetings, de ideale manier om met mijn studie bezig te zijn en te blijven (kennis). Het geeft me tegelijkertijd ook een link naar de maatschappij door het contact met medestudenten & docenten en door de aangeboden informatie blijf ik up-to-date (hulpbronnen). Daarnaast geeft het me voldoening en een uitdaging (welbevinden en veerkracht). Want eerlijk is eerlijk, 15 jaar geleden studeerde ik een stuk sneller maar dat hoort bij het ouder worden, toch? Het grappige is dat de cijfers die ik haal niet perse hoger of lager zijn en ik haal de tentamens nog steeds in de eerste kans.
De online-school; in de praktijk
Onlangs had ik me weer eens aangemeld voor een tentamen, ditmaal ging het over positieve psychologie. Heel leuk, boeiend, leerzaam en toepasbaar. Ik besloot ervoor te gaan en echt studentikoos, mezelf een dikke week in sociaal isolement te plaatsen om flink te ‘buffelen’, zoals dat heet. Als veertigplusser is dat echt een no-go! Mijn concentratie is binnen een half uur al flink gekelderd en vind dat ik dan echt wel een thee met koekjes heb verdient. Eerder kwam ik via het ‘bufflelen’ wel in een studie-flow en kon ik gedurende de laatste dagen wel inschatten of ik al rond de voldoende of hoger zat qua kennis. Nu bleef ik het gevoel houden dat een vijf het hoogst haalbare was, ondanks dat ik het HELE boek grondig had bestudeerd! Dit is namelijk niet altijd het geval geweest ;-) Grappig verschil met heel vroeger; hoe ik toen, met behulp van een simpel, kort uittreksel, een belachelijk hoog cijfer kon halen. Zo herinner ik me een keer dat ik met een vriendin aan het water lag, op een zonnige, lome dag (positieve emoties) en ik haar voorlas uit een summier uittreksel over sociale psychologie. Dit heb ik heel sociaal voorgelezen en dat werkte voor mij kennelijk heel goed want ik had een 8 en mijn vriendin een 6 (ik was haar hulpbron;-)) Of dat nou iets zegt over ons IQ of het niveau van het vak, daar laat ik me niet over uit ...
Gesloopt en vermoeid ben ik het tentamen gaan maken (versmallen van aandacht), op de pc op de faculteit (verbreden van gedragsrepertoire) Het blijft bijzonder om vragen te lezen en te beantwoorden op de pc, terwijl de jeugd niet anders gewend is, denk ik. Ik mis het krassen, onderstrepen van ‘niet’ of ‘onjuist’. Net als tijdens het bestuderen van een vak, maak ik ouderwets met de pen een uittreksel die ik bij het herhalen flink bewerk met kleurtjes (creatief). Na hard zwoegen, nadenken, vragen omzetten in begrijpelijke eigen-taal-vragen, klikte ik op; ‘beëindig toets’. ‘Weet u zeker dat u wilt afsluiten?’ vroeg de pc. En dan het spannende moment als je op ‘ja’ klikt; BAM meteen je cijfer.. Roffelroffel.. tadaaa; ‘ U heeft 27 vragen goed’. En dat is precies genoeg, dat maakte me als een kind zo blij! Officieel wijs in de wereld der Positieve Psychologie :) (duidelijk positieve emotie)
Het blijft leuk die ‘online-school voor volwassen’, echt een aanrader! Want eigenlijk is het net als de kleuterschool: je kleurt (creatief) je neust rond op het web (hulpbron), je leert spelenderwijs (je leert leren) en als iets is gelukt, mag je trots thuis je verhaal vertellen; onder het genot van een hapje en drankje (welbevinden).
Schrijven voor Tijdschrift Positieve Psychologie kan ik nu met mijn certificaat Positieve Psychologie op zak, dat oogt een stuk ouder, wijzer en serieuzer, althans dat vind ik :)
Mo Landsman, studente Master Klinische Psychologie aan de Open Universiteit www.chronisch-flexibel.nl
Referenties
Bolier,L., Walburg, J.A. & Boerefijn, J., (2015). Positieve psychologie op school. In E. Bohlmeijer, L. Bolier, G. Westerhof & J.A. Walburg , Handboek Positieve Psychologie: theorie, onderzoek en toepassingen (pp 325-335). Amsterdam: Boom.
Veehof, M., Bohlmeijer, E. & Geschwind, N., (2015). Positieve emoties. In E. Bohlmeijer, L. Bolier, G. Westerhof & J.A. Walburg,
Handboek Positieve Psychologie: theorie, onderzoek en toepassingen (pp 105-117). Amsterdam: Boom.
Het boek wat ik heb bestudeerd voor het tentamen en echt een aanrader is als je meer wil weten over Positieve Psychologie of het toepassen ervan in de praktijk: http://www.tijdschriftpositievepsychologie.nl/boeken-oud/handboek-positieve-psychologie
En voor de leergierigen onder ons, over hoe je leren kan leren; met of zonder kleurtjes:https://www.ou.nl/web/open-universiteit
Hieronder vind je een overzicht waar je boeiende colleges kan vinden en volgen, mooie documentaires kan terugkijken en lezingen kan beluisteren: http://www.chronisch-flexibel.nl/iq-update/