maandag 09 september 2024

Gratis artikel: De positieve kracht van het brein

Kan een groeimindset cognitieve belasting verminderen?

Er wordt vaak gezegd dat fouten maken niet erg is, dat je ervan kunt leren. De vraag die daarbij gesteld kan worden is: hoe leren mensen? Is er een goede, door wetenschap onderbouwde manier van leren? Veel onderwijswetenschappers buigen zich hierover. Leren draait grotendeels om het verwerken van informatie en hoeveel informatie iemand kan verwerken hangt af van de ervaren cognitieve belasting. Ook de doeloriëntatie van iemand heeft invloed op hoe iemand leert. Is het doel gericht op het proces van leren of juist op het beste presteren? Hoe mooi zou het zijn als het mogelijk is om invloed te hebben op aspecten die het leren bevorderen? Een relatief nieuw concept op dit gebied is de groeimindset. Dit verwijst naar de overtuiging dat intelligentie kneedbaar is (Dweck, 2000). Deze bijdrage doet verslag van een wetenschappelijk experiment naar de verschillen tussen leerlingen met een groeimindset en leerlingen zonder deze mindset.

Download gratis het artikel: De positieve kracht van het brein

Over de auteur: Dr. Maartje Henderikx & Dr. Kate Xu


Dr. Maartje Henderikx werkt als universitair docent aan de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Haar interesse en onderzoek richt zich op leren en presteren in online leeromgevingen en is vooral gericht op hoe studenten, maar ook docenten, hier in de praktijk het beste in ondersteund en gefaciliteerd kunnen worden.

Dr. Kate Xu is universitair docent aan de Faculteit Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Haar onderzoek richt zich op motivationele processen bij het leren van studenten. Ze is specifiek geïnteresseerd in de onderliggende sociologische en evolutionaire factoren van motivatie en in manieren waarop motivatie verhogende onderwijspraktijken kunnen worden geïmplementeerd.

 

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.