woensdag 09 maart 2022

Weggeefactie: poster Huis van Geluk

Fundamentele behoeften
Hoewel mensen aan de oppervlakte verschillende doelen en wensen hebben, hebben we diep van binnen allemaal dezelfde fundamentele behoeften. We delen deze behoeften ongeacht onze cultuur, leeftijd, en levensstijl. Het zijn de basisvereisten voor ons functioneren, de nutriënten voor onze ontwikkeling — en een essentiële bron van betekenis en geluk.

“Human needs specify innate psychological nutriments that are essential for ongoing psychological growth,
integrity, and well-being”

(Deci & Ryan, 2000, p. 229).

Typologie van fundamentele behoeften
In 2020 ontwikkelden Pieter Desmet en Steven Fokkinga een typologie van 13 psychologische behoeften. De typologie biedt een ​​praktisch overzicht als bron voor mensgerichte ontwikkeling en innovatie. Van persoonlijke behoeften (zoals autonomie en competentie) tot sociale (zoals gemeenschap en De typologie is een hulpmiddel voor onderzoek en communicatie. Iedere fundamentele behoefte:

  • Is van toepassing op alle mensen en overstijgt culturele grenzen.
  • Leidt tot (fysiek of mentaal) welzijn (dat verder gaat dan tijdelijk plezier) wanneer het wordt vervuld, en tot pathologie (medisch, psychologisch of gedrag) wanneer het niet wordt bevredigd.
  • Motiveert gedrag in een breed scala van situaties (niet alleen in specifieke omstandigheden).
  • Beïnvloedt een breed en divers assortiment van menselijk gedrag.

Huis van Geluk Poster
De “Huis van Geluk” poster werd getekend door de Rotterdamse ontwerper Levi Jacobs. Elke fundamentele behoefte wordt gevisualiseerd door een activiteit van een gezin in en rond hun huis. Je kunt het overzicht gebruiken als inspiratiebron of, als je wilt, als middel om je persoonlijke geluk te verkennen.

Externe website
https://diopd.org/need-typology/
Hier vind je meer informatie en literatuur over de typologie van behoeften

Referenties

  • Desmet, P.M.A., & Fokkinga, S.F. (2020). Beyond Maslow’s pyramid: Introducing a typology of thirteen fundamental needs for human-centered design. Multimodal Technologies and Interactions, 4(3), 38 (DOI mti4030038)
  • Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

 

In samenwerking met Pieter Desmet mogen we vijf posters weggeven. Deze weggeefactie loopt tot en met 23 maart. Winnaars worden per e-mail geïnformeerd.

 

Klik hier om mee te doen met deze weggeefactie

    Uw internetbrowser is verouderd.

    Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.