Wil je iemand overtuigen? Begin dan niet met de oplossing
Hoe overtuig je iemand van jouw geweldige idee of oplossing? Een van de belangrijkste tips is: begin bij het begin. Klinkt logisch, en toch gaan de meeste mensen hier de mist in.
Je oplossing zó brengen dat je luisteraar direct snapt waarom dit belangrijk voor hem is – dat wil je! Gebruik dit stappenplan om je verhaal overtuigend te brengen:
Stap 1. bespreek het gedeelde probleem of de gedeelde uitdaging
Hoe groter het ongemak dat je luisteraars ervaren, hoe groter de drive is om er iets aan te doen. Zorg ervoor dat je duidelijk overbrengt waarom het zo ongelooflijk belangrijk is om deze situatie te veranderen, en om dus in actie te komen.
Check expliciet bij je luisteraars of de uitdaging die jij schetst inderdaad de uitdaging is die zij ervaren.
Stap 2: bespreek de gedeelde droom of het gedeelde doel
“Als jullie in actie komen, staat dit fantastische eindresultaat te wachten.” Hoe beter dit droomdoel aansluit bij de belangen van je luisteraar, hoe groter de welwillendheid is om daadwerkelijk in actie te komen.
Check expliciet: is dit een situatie waarin al jullie belangen behartigd zijn?
Stap 3: bespreek de oplossing
Jij hebt dé oplossing om de gedeelde droom te realiseren. Bespreek deze oplossing pas als je de vorige 2 stappen hebt uitgevoerd! Zorg ervoor dat je oplossing naadloos aansluit op alle beloften die je in de vorige stap hebt voorgeschoteld. Als dit nog niet gelukt is, geef dit dan aan en vul de oplossing waar mogelijk samen verder in.
Bepaal samen met je luisteraar: brengt deze oplossing ons van de uitdaging naar het gewenste doel? (bron: Intermediair | Kevin Cruiming)